Міськрайонна газета

Гордість Охтирщини

Веб-сторінки ліквідованих РДА

ЗЕМЕЛЬНА РЕФОРМА В ДІЇ: НАЙВАЖЛИВІШІ ПИТАННЯ ПРО ЗМІНИ У СФЕРІ ЗЕМЛЕУСТРОЮ

Передача державних земель у власність громад — процес важливий та історичний. Територіальні громади зможуть забезпечити кращий контроль та управління землями, а надходження до місцевих бюджетів покращать добробут містечок і сіл

У цьому документі зібрано найпопулярніші та найважливіші питання, які виникають у громад щодо земельного законодавства. Дати відповіді взялися експерти із земельних питань, юристи, фахівці Держгеокадастру.

Загальні

1. Які землі сільськогосподарського призначення можуть продаватися з 1 липня 2021 року?

Згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» від 31.03.2020 з 1 липня можуть продаватися виключно землі сільськогосподарського призначення приватної форми власності. Винятком є можливість громадян викупити земельні ділянки, які належать їм на праві постійного користування, на праві довічного успадкованого володіння, або оренди (якщо така оренда виникла шляхом переоформлення права постійного користування до 2010 року), із державної або комунальної власності, якщо такі земельні ділянки були надані їм для ведення селянського (фермерського) господарства.

2. Як змінити цільове призначення земельної ділянки за межами населеного пункту?

 Зміна цільового призначення земельних ділянок за межами населених пунктів відбуватиметься або через розробку землевпорядної документації, або в спрощеному порядку, коли достатньо волевиявлення особи, якщо був розроблений і затверджений комплексний план просторового розвитку громади. Цільове призначення може бути змінене лише в межах дозволених видів використання земель, встановлених комплексним планом просторового розвитку громади.

3. Приватні фірми пропонують платні програми для обліку та контролю за землями. Чому не існує подібного безкоштовного проєкту?

 Відповідно до ухваленого Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ в Україні орієнтовно до 27 серпня планується впровадження автоматизованої системи моніторингу земельних відносин, у межах якої здійснюватиметься облік та відстежування стану земельних відносин. Адміністратором цієї системи буде державне підприємство, що займається адмініструванням Державного земельного кадастру. Система використовуватиме дані Державного земельного кадастру, Реєстру речових прав, податкової служби, державної статистики та інших органів. Користування буде безкоштовним, а всі дані розміщуватимуться у відкритому доступі.

 4. Як відбувається передача земельних ділянок, статус яких не визначено, із державної власності в комунальну?

Усі землі та земельні ділянки за межами населених пунктів (за нечисленними винятками) уже перейшли в комунальну власність із моменту набрання чинності Законом № 1423-ІХ, тобто з 27 травня 2021 року. Винятком є ділянки, право державної власності на які вже зареєстровано. Якщо це так, щоб відповідна державна земля перейшла в комунальну власність, треба внести відповідні зміни до Реєстру речових прав за заявою громади.

5. Який механізм зміни виду використання земель (не цільового призначення) в межах однієї категорії земель та механізм внесення даної інформації до державних реєстрів?

 Зміна відомостей про вид використання земель в межах встановленого їх цільового призначення, крім земельних ділянок сільськогосподарського призначення та земель оборони, здійснюється їх власниками на підставі заяви до державного кадастрового реєстратора. З 24.07.2021 поняття “цільового використання” із законодавства виключається, але встановлюється спрощений порядок зміни цільового призначення земельних ділянок.

 6. Який порядок проведення самоврядного контролю за використанням землі?

Відповідно до закону #1423-ІX, передбачено існування державного та громадського контролю. Функції державного контролю також виконуватимуть органи місцевого самоврядування в обсязі, в якому вони виконували самоврядний контроль, а також, у разі прийняття окремого рішення, в обсязі додаткових повноважень, наданих законом #1423-ІХ. Останнє стосується боротьби з бур’янами, боротьби з нецільовим призначенням земельних ділянок та боротьби з  незаконним захопленням земельних ділянок.

Фермерське господарство/ Садівництво/Городництво.

1. Чи передбачається якесь обґрунтування площ для городництва?

Законом України №1423 передбачено, що площа земельної ділянки, що надається громадянину в оренду для городництва не може перевищувати 0,6 гектара. Наявність будь-якого обґрунтування законодавством не передбачено. У той же час, будь-яке використання земель здійснюється відповідно до документації землеустрою та містобудівної документації, зокрема до комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад.

2. Чи можна надавати в приватну власність громадянам землі господарських дворів для ведення особистого селянського господарства колишньої колективної власності?

Законодавство не містить заборон на передачу в приватну власність громадянам земель господарських дворів для ведення особистого селянського господарства. Відповідні земельні ділянки мають належати до земель комунальної власності та не містити нерухомого майна, що належить іншим (ніж заявник) особам. Заплановане використання не повинно також суперечити планувальній документації.

 3. Як оформити земельну ділянку без кадастрового номера фізичною особою у власність для ведення особистого селянського господарства?

Присвоєння кадастрового номера є обов'язковим елементом формування земельної ділянки. Тому, якщо земельна ділянка вже перебуває в користуванні, отримання у власність такої земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства здійснюватиметься на підставі технічної документації землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки, під час якої здійснюється державна реєстрація земельної ділянки з присвоєнням їй відповідного кадастрового номера. В інших випадках необхідна розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.